Sos żurawinowy

Niedawno na blogu pojawił się przepis na indyka do kanapek. Gdy myślę o indyku od razu kojarzy mi się żurawina, która idealnie do niego pasuje. Zatem dziś przepis na sos żurawinowy. Mnie osobiście bardzo smakował. Pierwotny przepis znalazłam w Kulinarnym Atlasie Świata z Gazety Wyborczej – w zeszycie Kuchnia Fińska.Ja jak zwykle zrobiłam go całkiem po swojemu:) Oto moja modyfikacja:

  • 25 dkg żurawiny
  • łyżka ostrej musztardy
  • łyżka oliwy
  • 1/2 łyżeczki czarnego pieprzu
  • 1 łyżka soku pomarańczowego
  • łyżeczka miodu
  • szczypta soli

Żurawinę zalewamy szklanką wody, gotujemy aż popękają i redukujemy aż do uzyskania gęstej konsystencji. Przecieramy przez sitko. Ostudzić. Dodać musztardę, miód (czasem dodaję więcej w zależności od tego, jak słodki sos chcę uzyskać), sok, pieprz, sól, oliwę. Można dodać odrobinę cynamonu i imbir.

Można użyć suszonej żurawiny – wtedy moczymy żurawinę przez 2-3 godz. w wodzie. Po tym czasie wrzucamy do garnka i zalewamy wodą tak, by przykryć żurawinę. Gotujemy do momentu uzyskania gęstej masy. Uwaga – nie dodajemy już cukru lub miodu – żurawina suszona kupowana w sklepach jest zwykle baaardzo słodka chyba, że wg was sos wyjdzie za mało słodki:).

Skomentuj

