Ciasto z cytrynowym yerba mate

yerbamate1Dziś mały eksperyment. Pierwowzór ciasta znajdziecie tutaj – jest to ciasto z pastą pandanową (podobny efekt uzyskać można przy użyciu herbaty matcha), a ja wzorowałam się na przepisie znalezionym tutaj. Chciałam uzyskać efekt różnych warstw, ale bardziej zależało mi na cieście, które oparte będzie na bazie yerba mate. Oczywiście musiałam co nieco zmienić – dodałam cytrynę i esencję yerba mate zamiast samej zmielonej plus trochę jogurtu do ciasta;) W końcu kuchnia jest od tego, by móc czasem się po prostu bawić ;).

Warstwy nie wyszły, ale ma to związek po pierwsze z blaszką, w keksówce podczas pieczenia brzegi się „wywinęły”, a że blaszka jest wąska, powstały trochę pokręcone wzory, poza tym moje ciasto było trochę rzadsze niż w pierwowzorze. Dwa, kolor warstwy z yerba mate powinien być ciemnozielony – niestety albo barwniki nie zdążyły się odpowiednio utlenić lub sok z cytryny, który dodałam do ciasta spowodował jego odbarwienie. Niemniej jednak, jak dla mnie rezultat jest ciekawy, a smakuje naprawdę dobrze. Użyłam yerba mate o aromacie cytrynowym (smak niezauważalnie różni się od yerby niearomatyzowanej, nie znajdziecie tu intensywnego zapachu ani smaku cytryny, osobiście ze smakowych yerba mate najlepsza jest miętowa, przynajmniej dla mnie ;)).

Składniki:

  • 200g mąki pszennej
  • 200 g cukru
  • 200 g masła (ja użyłam pół na pół masła i margaryny)
  • 4 całe jajka
  • opakowanie cukru wanilinowego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego lub mleka
  • 1/3 szklanki mocnej yerba mate
  • łyżeczka zmielonej yerba mate
  • sok z 1/2 cytryny
  • kakao

Cukier (także cukier wanilinowy) ucieramy z masłem na gładką masę, następnie dodajemy powoli po 1 jajku cały czas mieszając. Teraz kolej na mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia. Na koniec dodałam trochę jogurtu naturalnego, by masa była odrobinę rzadsza.

Ciasto dzielimy na dwie równe części. Do jednej dodajmy zmieloną yerba mate i esencję, którą wcześniej przygotowaliśmy i odrobinę startej skórki z cytryny. Do drugiej części dodajemy sok z cytryny i trochę skórki z cytryny.

Do wysmarowanej tłuszczem i posypanej mąką keksówki wlewamy 1/2 jasnej warstwy. Posypujemy kakaem (bardzo dokładnie). Łyżką delikatnie by nie naruszyć warstwy kakao nakładamy 1/2 „zielonej” warstwy. Ja użyłam do tego celu rękawa cukierniczego, jest to dużo wygodniejsze i nie naruszamy warstwy z kakaem, potem wystarczy wyrównać łyżką.Posypujemy znowu kakao, wykładamy jasną warstwę, znowu kakao i ciemniejsza warstwa.

Pieczemy przez ok. 40 min. w 180 st. C, sprawdzamy patyczkiem czy ciasto jest dopieczone.yerbamate2yerbamate

2 responses to “Ciasto z cytrynowym yerba mate

Dodaj komentarz